Siste utstilling i prosjektet Bådåddjo/Buvvda Musea
Bådåddjo/Buvvda Musea avslutter sitt program for Bodø2024 med utstillingen “Som står til vor rådighed”. Utstillingen åpner lørdag 14. desember kl. 13:00, og varer til 2. mars 2025.
Utstillingsåret avsluttes med et fokus på samisk samtidskunst. Bakgrunn for prosjektet tar utgangspunkt i et mål om å tenke nytt om egen praksis som museum i et samisk område (pitesamisk/lulesamisk område av Nordland).
Programmet for Bodø2024 har nærmest i sin helhet for Bådåddjo/Buvvda Musea hatt en tematisk forankring til ulike aspekter ved samisk arkitektur, kunst, håndverk og historie.
Med Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport (2023) er tiltak i ulike kulturinstitusjoner vektlagt og det oppfordres til handling og synliggjøring, samt samarbeid med samiske utøvere og institusjoner. Dette er en målsetting også i dette prosjektet. Vi ønsker å vise kunstverk fra Samisk kunstmagasin (Karasjok), samt velge ut kunstverk fra denne samlingen i tett dialog med en kunstner, Silje Figenschou Thoresen, som også bidrar med egne arbeider inn i utstillingen.
De andre kunstnerne som inngår i utstillingen med verk innlånt fra Samisk kunstmagasin er: Aage Gaup (1943 – 2021), Rose Marie Huuva (1943 -), Aslaug Juliussen (1953 - ), Per Isak Juuso (1953 -), Max Lundstrõm (1950 -) og Iver Jåks (1932 – 2007). Disse kunstnerne med en sterk forankring til materialitet, tradisjonshåndverk og duodji.
Utstillingen har en noe hybrid form, den tar utgangspunkt i innlån fra eksisterende museumssamling og den finner sted i et kulturhistorisk museum. Inn kommer Silje Figenschou Thoresen med en improvisatorisk tilnærming og går i dialog med andre kunstneres arbeid, men også den klassiske museumsarkitekturen til museet. Hun har med seg en serie med tegninger som har tittel «Vandret linje», samt stabler med noe komposittmateriale, som er funnet materiale fra avfallshaugene til AS Sydvaranger.
Silje Figenschou Thoresen sier følgende om tegningene i serien «Vandret linje»:
– Det er avtegninger av arkeologisk materiale som arkeologer og antropologer i dette området lagde for å undersøke den samiske historien her. Linjene og formene er egentlig koder for torv, sand, kystlinjer og så videre. Tegningene oppleves kanskje som abstrakte, men de er egentlig ekstremt konkrete, ting som viser til samisk steinalder. Så har jo ikke jeg egentlig gjort dette som et innlegg i debatten om vann og land, men sånn leses det alltid. Det er jo supernaivt at det skal kunne leses på en annen måte, men opprinnelig ville jeg bare tegne.
Silje Figenschou Thoresen (født 25. april 1978 i Kirkenes) er en samisk/kvensk/norsk kunstner fra Kirkenes. Hun har bl.a. utdanning som møbeldesigner fra Kunsthøgskolen i Bergen og videre utdanning fra Konstfack i Stockholm. Hun har i 2024 vært aktuell med separatutstillinger på Nordnorsk kunstsenter i Svolvær og Astrup Fearnley museet i Oslo.
Kurator: Kristoffer Dolmen.
Utstillingen er produsert i samarbeid med RDM – Samisk kunstmagasin.
Utstillingen er støttet av Fritt Ord.