Delte suksessoppskriften: Dette var UNG2024
Fredag 6. desember inviterte UNG2024 til samling for å dele erfaringer fra et innholdsrikt år. Hva har man lært av arbeidet, og hvorfor har det fungert?
– Samarbeid, sier Charlotte Nyheim Eriksen, prosjektleder i UNG2024 fra scenen.
Gjennom tre ulike panelsamtaler og 24 paneldeltakere ble året oppsummert. Temaene var samarbeid, ungdomsmedvirkning og penger. Nyheim Eriksen beskriver UNG2024 som et samarbeidsprosjekt, og at noe av det første hun gjorde i jobben, var å kontakte alle ungdomsorganisasjonene hun visste om. Drømmen var å få med absolutt alle.
– Det har vært helt avgjørende at vi har jobbet sammen med, inkludert, engasjert og informert lokale aktører over hele Nordland. Sammen er man gode, og vi har vært heldige som har hatt så mange på laget, sier hun.
– I bunn og grunn har alle de samme intensjonene, forteller Øyvind Johan Olsen, produsent og arenasjef i Parken/Svømmehallen Scene.
– Nå handler det om å ivareta det fantastiske nettverket som er blitt samlet, sier Gunn Lisbeth Pedersen, klubbleder i Fauske kommune.
– Stemmene våre har faktisk blitt hørt
I tett samarbeid med andre aktører har nemlig UNG-prosjektet bidratt til å danne nye nettverk, skape nye samarbeid på tvers av kommunegrensene, og latt ungdom selv få dele ut hele 4 millioner kroner til arrangementer for, av og med ungdom.
– Stemmene våre har faktisk blitt hørt. På ordentlig. Og ved å bli tatt på alvor har vi har fått til så mye, forteller Sine Persson, styremedlem i UNG2024.
– Ungdommene har sittet ved roret og styrt skuta og bestemt hvilken retning prosjektet skulle gå, sier Cecilie Haugseth, programkoordinator i UNG2024.
– Det bidrar selvfølgelig til økt bolyst når ungdommene opplever at de blir tatt på alvor, sier Jim-Raymond Hansen, Fylkeskontakt i UKM Nordland.
– Å skape bolyst skaper en sterkere samfunnsøkonomi, sier direktør i Bodø Energi, Ole Angellsen.
Banksjef i Sparebank-1 Nord-Norge, Kristian Antonsen Haubakk, forteller at det er fint å få bekreftet at pengene har skapt gode ting for ungdom i regionen.
– Det har i tillegg til den økte bolysten for ungdommen vært fantastisk reklame for Bodø, sier han.
Et tydelig og godt ungdomsprosjekt var en stor del av årsaken til at Bodøs søknad vant fram som Europeisk kulturhovedstad for 2024. Avslutningen på samlingen ble derfor en sofasamtale blant annet mellom de som startet det hele.
– Vi bestemte oss tidlig at ungdommene måtte ta en stor del av dette, forteller Arne Vinje, kultursjef i Bodø kommune.
– En god søknad når det kommer til ungdommen, mener direktør i Bodø2024, André Wallann Larsen.
Han innrømmer riktignok at det var litt skummelt å overlate alt ansvar til ungdommen, men at det ble gjort på en eksemplarisk måte.
– Det er dette prosjektet jeg er aller mest stolt over, sier han.
– Det er de immaterielle tingene som er arven. Med nettverket vi sitter igjen med og kompetansen til å søke midler, sier varaordfører Ida Gudding Johnsen.
– Alt ungdommene har lært er helt enormt. Min oppfordring er: Bruk det. Bruk ungdommene og kunnskapen de har opparbeidet seg, sier Bodø2024-direktøren.