Fra Venezia til Bodø: Utstillingsåpning med Girjegumpi

Nango i gang med å barke en av de mange bjørketrærne som er en del av installasjonen. Alle foto: David Engmo.

Kunstner og arkitekt Joar Nango (45) presenterer Girjegumpi: Et nomadisk arkitekturbibliotek med over 500 bøker som har reist verden rundt i seks år. På fredag åpner den første delen av utstillingen i Bodø: En funksjonell utendørs-installasjon som skal invitere til samtaler om samisk arkitektur og historie fra bygdemiljøene i nord.


I disse dager ferdigstilles utendørs-delen av installasjonen som skal stå ute på gressplenen foran Bymuseet, og med seg har Nango et team bestående av en båtbygger Arne Terje Sæther, kunstner Robert Julian Hvistendahl, tømrer Tobias Aputsiaq Prytz og tømrerens hund, Sala. Omringet av bodøvinden, lukten av fersk tømmer og lyden fra en høyttaler monterer teamet en rekke samiske tradisjonelle byggverk som utgjør installasjonen.

– Man kan se på det som en collage av samisk byggeskikk, med for eksempel Gumpien: En portabel liten hytte som brukes på vinterstid av reindriftsamer – en slags moderne lavvo om du vil. Rundt det tradisjonelle ildstedet er det en skogs-og pitesamisk tømmergamme, og «taket» er en gammel nordlandsbåt som ble brukt av en sjøsamisk familie i Manndalen i Kåfjord, forteller han.

Fra byggeteknikk til store spørsmål

Girjegumpi – Version 2024 kommer til Bodø rett fra biennalen i Venezia, som omtales som den største og mest prestisjefylte arkitekturutstillingen i verden. En suksess, ifølge kunstneren selv, som forteller at den andre delen av prosjektet, biblioteket inne på Bymuseet, åpner senere i juni.

– Der vil det være mulig å sette seg ned for å lese i bøkene som inneholder alt fra gammel tradisjonell byggeteknikk til store, viktige problemstillinger som klimakrisen og dekolonisering. Et slags faglig forum som handler om samisk arkitektur, et ganske marginalisert tema ifølge kunstneren selv, sier han.

Inviterende energi

Prosjektet er blitt en del av Bodø2024-programmet gjennom et samarbeid mellom Joar Nango, Bodø Kunstforening og Nordlandsmuseet. Fra åpningen på fredag vil utstillingen stå frem til september/oktober, hvor det underveis vil arrangeres flere eventer og konserter.

– Jeg håper at folk syntes dette er inviterende. At det har en positiv og kreativ energi i seg. Åpenheten legger et godt grunnlag for samtalene som trengs om disse temaene. Selvfølgelig er det en del vonde og komplekse ting å forholde seg til. Mye politisk tunge temaer, men først og fremst handler det om folk. At de må møtes for å snakke om de tingene her. En sånn type energi er veldig funksjonell, og har så langt fungert bra. Jeg håper Bodøværingene også tenker det og kan bli med inn på eventene våre og føle seg velkommen – for det er det som er meningen. Å ønske bodøværingene velkommen inn i en diskusjon om samisk arkitektur og samisk historie fra bygdemiljøene vi har her oppe i nord, forteller kunster og arkitekten.


Forrige
Forrige

Setter samisk kunst på kartet: Gullevaš/Golgolaš

Neste
Neste

Frivilligforum - hvordan nå ut i presse og media