Bodø2024 stakk av med pris for Hver gang vi møtes

 

Vinnere av prisen “Beste innhold” sammen med prisutdelerne.

Fra venstre: Janne Amble (TV 2), Marit Helene Thoresen (Bodø2024), Ellisiv Løvold (Løvold Solution AS), Christine Løksti (Kjerringøy Bryggehotell) og Kadafi Zaman (TV 2)

 

Tidligere denne uken ble det klart at Bodø2024, Kjerringøy Bryggehotell, Mastiff og TV 2 var nominert til Gullskjermen for Beste Bruk av Innhold. Onsdag kveld var seieren offisielt i boks.


Gullskjermen er et årlig arrangement som skal hedre og løfte frem fremragende markedsaktiviteter på TV. Prisutdelingen arrangeres av foreningen Tenk TV, som er et initiativ fra TV 2, Warner Bros., Discovery og Viaplay Group.

Arrangementet fant sted på Deichman i Oslo onsdag 1. november, der Kulturhovedstaden Bodø2024 og nevnte samarbeidspartnere gikk av med seieren i kategorien Beste Bruk av Innhold for bruk av programmet “Hver gang vi møtes” på TV 2.

Tilførte ny energi til et etablert konsept

I juryens begrunnelse for at prisen gikk til Bodø2024 står det som følger:

- Produktplassering representerer en helt unik måte å integrere annonsører på. Flere studier viser at relevant produktplassering kan gi både økt kjennskap, preferanse og kjøps-/besøksintensjon. I tillegg til at det er en mulighet for annonsøren å låne programmers verdier, emosjoner og kanskje også litt stjernestøv.

Vinneren har vært med å endre hele rammen for TV-serien, og tilført ny energi til et etablert konsept.
— Utdrag fra juryens begrunnelse

- Årets vinner har virkelig fått både oppmerksomhet og ringvirkninger av å knytte seg til et kjent og kjært programkonsept. Og en kan jo trygt si at annonsøren bidro med mye innsats, i retur ble produktene vist frem i beste sendetid på spektakulært vis. Ikke bare vist frem med storslåtte bilder, men produktene har både vært en del av selve innholdet og bakteppe til produksjonen. Både i nærbilder, og i dronebilder. Vinneren har vært med å endre hele rammen for TV-serien, og tilført ny energi til et etablert konsept.

Årets jury er ledet av fagdirektør i ANFO Håvard Kvernaas Bakken, sammen med  Ricardo Cuilenheim (Red Dentsu X), Dag Ormåsen (Publicis Media), Therese Becke (Pol), Beathe Stangeland Eide (PHD), Jarle Thalberg (GroupM), Linda Norheim (Maverix AS), og Håvard Ose (Mediacom).

Marit Helene Thoresen (Bodø2024), Ellisiv Løvold (Løvolds Solutions) og Christine Løksti (Kjerringøy Bryggehotell) mottok prisen.

Bodø2024 ønsker å takke TV 2, Mastiff, Kjerringøy Bryggehotell, Bodø kommune og Innovasjon Norge med alle lokale samarbeidspartnere for et suksessfullt prosjekt for regionen.

Flyttet produksjonen til Bodø

Det var i 2021 TV 2-suksessen «Hver gang vi møtes» flyttet til idylliske Kjerringøy i Bodø kommune etter ni sesonger på Vestre Kjærnes Gård i Våler kommune, og ble med det Nord-Norges største TV-produksjon.

Tredje sesong ble spilt inn tidligere i høst og vil vises på skjermen i 2024, når Bodø og Nordland er europeisk kulturhovedstad.

I denne sesongen medvirker artistene Emilie Hollow, Matoma, Mari Boine, Odin Staveland, Ingrid Helene Håvik og Ramón Torres Andersen.

Et estetisk løft

Marithe Saur Haugan, senior konsept rådgiver i TV 2, har bare lovord å si om flyttingen og samarbeidet bak Hver gang vi møtes.

- Samarbeidet mellom Bodø2024, HGVM og TV 2 har bidratt til flere gode resultater. Ved å flytte produksjonen til Kjerringøy utenfor Bodø, har ny lokasjon med et spektakulært nordnorsk landskap vært med på å gi HGVM et estetisk løft. Under innspillingsperioden velger artistene lokale aktiviteter utenfor opptrendene, hvor Kjerringøy som destinasjon har vært med på å gi et mangfold av innholdsrike og spennende opplevelser, sier Haugan i en tidligere pressemelding.

Unge produksjonsassistenter med lokal kunnskap

Imidlertid er det ikke bare det estetiske som har fått seg et løft ved å flytte produksjonen nordover. Det satses også hardt på kompetansebygging hos ungdom på settet, noe det er stort behov for i hele Nord-Norge.

-Å bli anerkjent av fagfolk innenfor kommunikasjon på nasjonalt nivå er utrolig motiverende. Det gir en ekstra kredibilitet i arbeidet som er lagt ned. Kompetansebygging av unge lokale talenter er noe av det viktigste vi gjør i Bodø2024
— Marit Helene Thoresen, Bodø2024

Som en del av Bodø2024s ungdomssatsning, UNG2024, fikk tre unge mellom 20 og 25 år delta i produksjonen under årets innspilling tidligere i høst, og i 2022. En av dem er Joakim Nordvik (20) fra Bodø.

Joakim Nordvik på settet i 2022 sammen med Petter Dahle. Foto: Fredrik Stenbro/Bodø2024

- Det har vært veldig lærerikt, jeg har fått mye erfaring rundt slike produksjoner, samtidig har jeg fått mange kontakter i bransjen som kan være potensielle arbeidsgivere videre i min karriere, sier Nordvik om erfaringen.

Hege Vik Hansen, kreativ leder i Mastiff, bekrefter verdien av å være en del av prosjektet og ha lokale ungdommer som på settet.

- Å ha unge talenter på settet til HGVM var en berikelse for Mastiff. Ung, positiv nysgjerrighet gav god energi for alle. I tillegg er det veldig fint å ha produksjonsassistenter med lokal kunnskap.


Forrige
Forrige

Bodø2024 med stort programslipp

Neste
Neste

Premieren av Querini Opera i Venezia var en stor suksess