Samisk kulturuke: Bïegke Beahteme – hvem eier vinden?

Kunstnerisk leder for prosjektet, Cecilia Persson ved Sydsamisk Teater. Alle foto: David Engmo

Den 2.-11. februar er det duket for samisk kulturuke i Bodø sentrum, hvor flaggskip-prosjektet «Bïegke Beahteme» har premiere 4. februar.


Sydsamisk Teater har vært en viktig samarbeidspartner for Bodø2024 siden begynnelsen av det europeiske kulturhovedstadsprosjektet. Teatertrilogien «Bïegke Beahteme» (vindens svik) tar utgangspunkt i «Det grønne skiftet». Reindriften er bærebjelken i den sørsamiske kulturen som er sterkt truet av verdens jakt på fornybar energi. Gjennom forestillingene formidles det samiske blikket på verden og samfunnet i dag.

Cecilia Persson ved Sydsamisk Teater er kunstnerisk leder for prosjektet, og står for både idé og manus. Hun forteller at arbeidet med manuskriptet var en krevende prosess, hvor hun måtte grave dypt i seg selv og gå gjennom personlige opplevelser. Det mener hun likevel at det har vært verdt.

– Det er på høy tid også for det samiske folk å vise konsekvensene av det vi opplever som grønn kolonialisme, sier hun.

Premiere under samisk kulturuke

Teatertrilogien har som helhet premiere i Bodø den 4. februar, hvor den første forestillingen «Giedtine — Gïen dïhte bïegke, hvem eier vinden?» finner sted i Bystyresalen på Rådhuset klokken 17.30. Den andre forestillingen «Allaq – Ildens stemme», spilles på Beddingen Kulturhus klokken 19.00, og «Aahka – vannets hukommelse», fullfører trilogien i Bodø domkirke klokken 21.00.

Giedtine er den første forestillingen i trilogien, som handler om en ung samejente som har fått invitasjon til kommunestyrets møte om et stort vindkraftprosjekt. Hun ønsker å fortelle makthaverne i kommunen hvordan etableringen av Norges største vindkraftanlegg påvirker hennes liv, hennes fremtid og hennes kultur. Kjøp billett.

Allaq utspiller seg i et mytisk landskap som befinner seg på den andre siden av drivhus-effekten, i et arktisk område som har blitt forvandlet til et tørt ørkenlandskap, med krevende livsgrunnlag. Forestillingen handler derfor om en reise på jakt etter overlevelse, og tar for seg spørsmålene: «Hvor?» og «Hvordan?». Kjøp billett.

Aakha avslutter trilogien, og er satt i et scenario hvor Europa er i krig, hvor en ung jente tvinges til å forlate sitt hjem samtidig som en ung samegutt planlegger å flykte fra den statlige internatskolen. Og på samme måte som vannet beveger seg gjennom verden, inngår deres liv i et kretsløp som finner nye veier og en ny fremtid. Kjøp billett.

Med noen unntak spilles trilogien flere ganger til samme tid i de samme lokalene. Den siste forestillingsdagen for Aakha er onsdag 7. februar, og for de to andre lørdag den 10. februar.

Bakgrunnen for prosjektet

Persson mener trilogiens tematikk berører oss alle, og forklarer derfor at målgruppen de ønsker å nå ut til strekker seg bredt. Hun ønsker at så mange som mulig kommer for å se trilogien.

– Det er ingen som kommer unna klimaendringene vi allerede står midt oppi. Slik det er i dag øker både produksjons- og forbruksnivået vårt av energi. Vi må endre måten vi tenker på. Hva er viktig, og til hvilken pris?, spør hun retorisk.

– Hva håper du publikum vil sitte igjen med etter forestillingene?

– Håp, konkluderer hun raskt.

– Vi utnytter jordens siste urørte naturområder, mener Persson. Foto: David Engmo

«Det grønne skiftet»

Hun mener mantraet: «Det grønne skiftet», brukes av folkevalgte politikere og profittsultne kapitalister verden over, og kaller det en fornyet søken etter antikkens pepetuum mobile – evighetsmaskinen.

– Det har resultert i klimaforandringer som setter samfunnets infrastrukturer på harde prøver. Vitenskapen søker tekniske løsninger for å opprettholde levestandard og produksjon, samtidig som vi utnytter jordens siste urørte naturområder, sier Persson.


Stor satsing for Bodø2024

Trilogien avsluttes med en joik om hvordan mennesker lever i kontakt med verden og universet. Forestillingene skal videre på turné i Nordland og Trøndelag etter at den har vært en del av programmet under samisk kulturuke og Bodø2024.

– Denne teatertrilogien er en av de store satsingene til Bodø2024. Det er høyaktuelle samfunnsspørsmål som debatteres gjennom disse forestillingene, hvor man må ta stilling til vanskelige spørsmål rundt det grønne skiftet og hvordan det påvirker oss alle, men kanskje særlig samisk kultur og levesett. Vi i Bodø2024 gleder oss veldig til å fortsette samarbeidet og til å se resultatet av forestillingene i årene som kommer, sier direktør i Bodø2024 André Wallann Larsen.


Forrige
Forrige

Fiskene til åpningsseremonien

Neste
Neste

Flytter samisk program innendørs