Det nye nord-konserten: Fellesnevneren er oppdrett i hver eneste forbaska fjord

Pål Moddi Lue har idéen bak prosjektet han håper gir større forståelse for hva Nord-Norge er i moderne tid. Alle foto: David Engmo.

I over to år har ni låtskrivere reist rundt i Nord-Norge for å fornye poesien om landsdelen: De velkjente klisjéene skal få hvile. Denne uken møttes de i Steigen for å samle trådene og forberede premierekonserten i Bodø den 23. mars.


Fem dager før konserten ankom låtskriverne øvingslokalene på Helnessund Brygger i Steigen. Her skal de samle råmaterialet, øve og setter sammen en konsert som presenterer artistenes tolkning av hva som definerer det nye nord. Og med det ønsker Pål Moddi Lue, mannen med idéen til prosjektet, å få folk til å forstå at Nord-Norge er mer enn VM i skreifiske, reinsdyr på vidda og naturklisjéer.

– Jeg er gira på å vise nettopp det at det nye nord er veldig mange ting. Det blir en mangfoldiggjøring av Nord-Norge som jeg håper kan være sunn. At det blir noe mer enn bare Nusfjord og Kautokeino. I prosjektet har vi blant annet Risten Anine som blander joik og folketoner fra Målselv, John-Are som mikser oppvekst i Finnmark i hip-hop, mine tekster om oppdrett med det lyriske arsenalet til 70-tallets visehelter og til og med etiopiske rytmer fra Emil Karlsen, forklarer han.

Med konserten i Svømmehallen scene symboliserer prosjektet åpningen av den neste sesongen i Bodø2024-programmet: «Spring optimism». Av ni låtskrivere, vil syv av dem presentere sine «funn» på konserten: Moddi, Lars Bremnes, Ingvild Austgulen, Frode Larsen, Emil Kárlsen, Jon-Are Klish Masternes og Risten Anine Gaup. Sistnevnte forteller at hun i oppveksten opplevde å bli sett på som eksotisk fordi hun var samisk, og er lei av postkort-idyllen Nord-Norge ofte blir fremstilt som, og tror at mange har en forestilling om at nord er urørt og ubebodd. En framstilling Moddi mener at musikerne opp gjennom tiden har bidratt med til å styrke.

– Det er jo litt fordi vi skal selge denne musikken til et publikum som i stor grad bor sørpå. Det høres veldig ulekkert ut, mange av de tinga som foregår her. Folk vil ha bilder fra et gammelt båtnaust, mens de som bor her, de arbeider inne på fôrfabrikker og smelteanlegg og sånne ting som ikke funker poetisk. Jeg vil ikke si at Nord-Norge har vært for opphengt i det gamle bildet av seg selv, men vi påvirkes av hvordan typer bilder som «alle» liker at vi tegner av oss selv.

Er det nye nord vanskelig å selge?

– Ja, det er dritvanskelig å selge. Dritvanskelig å pakke inn poetisk. Å beskrive det uten at du får... Ja, for eksempel når jeg har prøvd å dra inn oppdrett i tekstene mine, så er det noen som syntes at det bare er dårlig kunst, andre syntes det er direkte provoserende at man skal snakke om det i det hele tatt. Men hvis det er noe som er det nye nord, som forener alles feltopphold, fra Sømna, på Mo i Rana eller i Honningsvåg, så er det jo at det er oppdrett i hver eneste forbaska fjord. Og likevel er det kontroversielt å nevne det i en sang, sier han.

Artisten understreker at prosjektet hverken er reklame eller kritikk, og forteller at han selv kommer fra en bygd som hadde vært fraflyttet om det ikke var for laksen.

– Jeg prøver å bruke musikken til å skrive sanger som folk kan føle seg hjemme i, det er egentlig det dette prosjektet handler om: Å prøve å beskrive virkeligheten til folk som bor her, heller enn å felle noen dom over det. Det er lett å bare være kritisk til ting, men det er veldig vanskelig for meg å bare å se det negative i endring, forteller han.

Låtskriverne har til konsertene med seg et band bestående av Øystein Myrvoll, Joakim Kristiansen og Mikael Pedersen Jacobsen. Risten Anine Gaup håper prosjektet vekker nysgjerrigheten til folk, og mener at tittelen i seg selv kan virke provoserende: «Hvem er vi til å definere det nye nord, liksom?», spør hun, og forteller videre at noe av prosjektets styrke ligger i de mange svarene spørsmålet stiller.

– Det er ikke noe «det» nye nord, skyter Moddi inn.

– Det er masse gammel skit som ligger igjen, og det som er nytt er ikke det samme på de forskjellige plassene. Folk opplever helt forskjellige ting og utviklinger. På noen plasser er det nye nord en bygd som er fullstendig fraflytta, og andre plasser er det tilflytter-boom. Noen plasser er det urbanisering, andre plasser er det fullt av gubber, andre plasser er det universitetsmiljøer og hypermoderne forskning, tung-industri og andre plasser er det håndverk og folkemusikk. Så det er ikke et nytt nord, hele tittelen på forestillingen har vist seg å være feil, men det visste vi jo ikke før vi begynte, ler han.


Forrige
Forrige

Ny utstilling med nye innfallsvinkler

Neste
Neste

Utstillingsåpning med faglig påfyll - Hamsun engasjerer fortsatt