Foto: Kathrine Sørgård


Feeding Europe er Bodø2024s hovedsatsing på matkultur. I samarbeid med organisasjonen ArktiskMat er det utarbeidet et prosjekt som skaffer oversikt, legger til rette for innovasjon og kommersialisering, og skaper formidling av matkultur på aller høyeste nivå, av og med aktører i Nordland. Prosjektet har som mål å gjennomføre en digital kartlegging av mat- og råvareprodusenter i Nordland, og bygge samarbeid mellom kokker, utdanning, produsenter, og andre organisasjoner. Den økte kunnskapen om produsentleddet, kombinert med ArktiskMat’s kompetanse innen både matfagutdanning, kokkekunst, bærekraft og formidling, danner grunnlag for matopplevelser på høyeste nivå. Videre skal Nordnorsk lokalmat løftes gjennom ArktiskMat-Symposiet i Mosjøen og ArktiskMat-Roadshows på ulike destinasjoner i Norge og Europa.  

ArktiskMat Symposium

Det årlige matsymposiet ArktiskMat har blitt arrangert i Mosjøen siden 2012. Hit inviteres matelskere til å møte internasjonale stjernekokker, se spennende foredrag og demoer som belyser årlige tema, og ikke minst nyte spektakulære måltider i autentiske omgivelser. ArktiskMat har inspirert og koblet sammen mennesker over hele verden, og det internasjonale nettverket har ført til utallige forretningsmuligheter og samarbeid. Med Feeding Europe videreutvikles ArktiskMat som et verktøy for å koble Nordland og Europa i hop.  

Dato for ArktiskMat-symposiet i Mosjøen er 13.-14. september 2024.  

ArktiskMat «Roadshow»

Med Feeding Europe tas essensen av ArktiskMat med på veien og setter den inn i intime arrangementer rundt om i Norge og Europa. Det blir foredrag, panelsamtaler og matopplevelser som vil bidra til å bygge robuste nettverk, spre kompetanse og inspirere til utvikling. Som en oppbygging mot Bodø2024 har det i 2022/23 allerede blitt gjennomført flere suksessfulle Roadshows. Bl.a. på Hurtigruten, Trænafestivalen, Arctic Circle Japan, Tall Ship Races i Arendal, Nasjonalmuseet i Tartu, ambassaden i Brussel, og med Querini operaen i Venezia. Lokasjonene for roadshow koordineres i samarbeid med Bodø2024. Her står Bodø og Nord-Norge øverst på prioriteringslista, informasjon om disse vil publiseres fortløpende.

Allerede i januar 2024 blir det et ArktiskMat Roadshow i Berlin i forbindelse med Internasjonale Grüne Woche (IGW) (19-28.januar 2024). Her deltar Nord-Norge og Norge for å utvikle Norge som en anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet.

Feeding Europe og ungdom

Et hovedmål for Bodø2024 er å bidra til at unge bli værende eller kommer tilbake til fylket etter utdanning, det satses derfor hardt på unge gjennom UNG2024. ArktiskMat er organisert under Mosjøen videregående skole så involvering av ungdom er kjerneverdi vi deler med Bodø2024.

Restaurant- og matfag, samt flere studieretninger er med i prosjekter under og rundt ArktiskMat. Ved å la elevene arbeide sammen med oss og profesjonelle utøvere, og la dem bidra til å skape spennende arrangementer på hjemplassen, er det et hovedmål å gi bygge kunnskap, engasjement og bolyst. Parallelt med Feeding Europe har ArktiskMat både et NORA og et Erasmus+ prosjekt med på gang. Ungdommer fra Norge, Danmark, Finland, Færøyene, Grønland og ?? vil knyttes til ArktiskMat og Feeding Europe’s aktiviteter i 2024. 

Mer om kartleggingen av mat- og råvareprodusenter i Nordland

Feeding Europe har som mål å gjennomføre en digital kartlegging av mat- og råvareprodusenter i Nordland. Sluttproduktet skal ligge tilgjengelig for alle, og ArktiskMat vil bruke den i sitt arbeid for å styrke relasjoner mellom produsent og kjøper, samt identifisere muligheter for lokale produsenter til å selge produkter til kokker, detaljmarkeder eller direkte til forbrukerne. Prosjektet er formålstjenlig gitt den økte etterspørselen etter næringsrike og bærekraftige matprodukter, også med tanke på de potensielle økonomiske fordelene for lokalsamfunnene. For å fremheve kvaliteten og integriteten til sesongsbaserte produkter, tas det sikte for å fortelle historien om Nordlands «terroir» i et tilgjengelig format som kan brukes til å inspirere og begeistre kjøpere i hele Norge og Europa.

Kartleggingen med påmelding lanseres snart via Bodø2024s nettside. Den vil bygge videre på de rundt 300 bedrifter som allerede er registrert i forbindelse med utvikling av prosjektet. Det er utformet en undersøkelse som skal ut til disse og andre som etter hvert melder sin interesse. Databasen skal være tilgjengelig for alle, og ArktiskMat vil oppdatere og bygge videre på den etter 2024.


Forrige
Forrige

ÁRRAN 360°

Neste
Neste

Arctic Art Island