Tre europeiske kulturhovedsteder forenes: Lager forestilling om bygdefest

På øvelse i Molostua. Med blikket i kameraet er Sigurd Johan Heide. Alle foto: David Engmo.

Da kulturhovedstadsbyene Bodø, Tartu og Salzkammergut skulle lage noe sammen ble resultatet: «Village Party»: En leken utforsking av bygdefestens stereotypier.


Premiereforestillingen finner sted på Folkets Hus allerede førstkommende søndag, og vil fortsette å spilles både mandag og tirsdag. Det er trioen Sigurd Johan Heide (Norge), Simon Mayer (Østerrike) og Johanna Adele Jüssi (Estland) som utgjør den kunstneriske ledelsen bak forestillingen. Sistnevnte har det musikalske ansvaret, hvor Heide og Mayer står bak koreografien med hvert sitt dansekompani, «Kartellet» og «Simon Mayer Company/Art in Motion».

– Det finnes bygdefester i både Østerrike, Estland og Norge – men de er ganske forskjellige. «Village Party» er derfor en sammenslåing og én versjon av det. En forening gjennom folkedans og folkemusikk, sier Heide.

Fra konflikt til feiring og glede

Heide mener at det interessante med temaet «bygdefest», er at det kan bety alt fra konflikt til feiring og glede.

– Det kan for eksempel være et sted hvor noen har fått hjertet sitt knust, sier Jüssi.

– Og samtidig er det et sted hvor man har det hyggelig sammen med andre. Noen ganger kan det bli konflikter, men andre ganger er det nok å bare danse og spille sammen – og så er det gøy, sier Heide.

Sameksistens

Han mener det kan handle om den enkle tanken om at kunst er noe mennesker gjør sammen med andre, og at det ikke bestandig må være noe man sitter og betrakter på en vegg alene.

– Vi kan også være en del av kunstverket, sier han.

– Det handler mye om å feire sameksistensen. At høylytt og stille kan eksistere ved siden av hverandre uten å krangle, skyter Mayer inn.

– For på hvilke arenaer kan folk være sammen med såpass forskjellige bakgrunner som vi har i dag? Kanskje bygdefesten er en slik arena hvor alle har lov til å være den man er, spør Heide retorisk.

Møtepunkter

Mayer forteller at forestillingen i stor grad er preget av en sterk interaksjon med publikum, og at man kanskje til og med vil få visket ut grensen mellom å observere og delta.

– I det store bildet handler det jo om å finne sammen i et stort mangfold og ulike kulturer. Vi ønsker å finne møtepunkter mellom disse, sier Mayer.

På tvers av landegrensene

Ifølge Jüssi har nettopp dette mangfoldet, og utvekslingen av ulike kulturer vært en styrke i prosjektet.

– Det har fungert veldig bra, og er utrolig interessant å jobbe på tvers av landegrensene. Tilnærmingen til tradisjon er ganske annerledes i de ulike landene, sier hun.

– I Norge kan for eksempel en polonese være helt banalt. Andre steder i Europa er det noe av det hippeste man kan gjøre. Med ulik symbolikk og referanseramme bryter vi ned veggene som skiller oss, legger Heide til.

Forestillingen er skapt for Bodø2024, men skal etter de tre forestillingene i Bodø innom Riksscenen i Oslo før de i blir en del av kulturhovedstadsprogrammet i Estland (Tartu2024) og Østerrike (Salzkammergut2024).

Forrige
Forrige

Mat og Drikke i Nord - Ny digital katalog over matprodusenter i Nord-Norge lansert 

Neste
Neste

The Slow Adventure: Se bildene