UNG CREW og Hjertebank

Bodø Energi holdt workshop i markedsføring. Foto: Bjørn Nikolas Rognså

Bodøs nye ungdomsfestival Hjertebank har nå hatt oppstartsmøte med UNG Crew. Her fortsatte arbeidet med rekruttering og kompetansehevingen av neste generasjons kulturarbeidere i Bodø.


UNG2024 og Hjertebank

Allerede i de tidlige fasene av UNG2024-prosjektet bestemte styret seg for å skape en ungdomsfestival i Bodø. Målet var å etablere en festival som skulle være prisvennlig, inkluderende og utviklet av ungdommene selv. Resultatet ble Hjertebank, en festival som nå blir realisert for første gang under det europeiske kulturhovedstadåret.

Hjertebank blir mer enn bare en festival, den er et symbol på ungdommens kreativitet og initiativ. Ved å gi ungdommene ansvar for konseptutvikling og gjennomføring, har man sørget for at festivalen gjenspeiler deres egne målgruppe.

For å sikre et godt artist-program, har styret samarbeidet med Parkenfestivalen om booking av artister. Dette samarbeidet har vist seg å være en suksess, ettersom festivalen ble utsolgt på rekordtid. Det er tydelig at Hjertebank har truffet en nerve blant ungdommen i Bodø og regionen rundt.

- Jeg gledet meg veldig til vi skulle slippe billettene, og håper festivalen blir et høydepunkt som ungdommer går å glede seg til, sier Maren-Johanne Hveding Stifjell (18) fra UNG-styret.

Ulike arbeidsgrupper

UNG Crew skal delta i delta i forskjellige arbeidsgrupper under festivalen, inkludert fotografering, backstage-koordinering, SoMe, inngangshåndtering og stand. Dette brede spekteret av erfaringer skal gi ungdommene en helhetlig forståelse for hvordan er festival rigges og drives.

Alle arbeidsgruppene presenterte seg under oppstartsmøtet. Foto: Bjørn Rognså

Teamlederne fordelte UNG crew inn i grupper. Foto: Bjørn Nikolas Rognså

Teamledere og crew-grupper

Teamleder Hjertebank CREW: Charlotte Nyheim Eriksen, UNG2024

Kurs/kompetanse: Joakim Nordvik, UNG2024

Arena: Øyvind Johan Olsen, Parkenfestivalen

Foto/film: David Eriksen, Fredrik Stenbro og Ragnhild-Eline N Asplund, Bodø2024/ Svømmehallen Kulturfabrikk

Stand: Cecilie Haugseth og Marit Helene Thoresen, UNG2024

Kiosk: Rose Eise, frivillig Parkenfestivalen

Backstage: Benedicte Tverrbakk, frivillig Parkenfestivalen

Tilgjengelighet/Miljø og trivsel: Kristin Sæter, frivillig Parkenfestivalen

Presse: Stian A. Hansen, Hjertebank AS

Inngang: Eirill Johansen og Caroline Richardsen, frivillig Parkenfestivalen

Kommunikasjon/some: Tina Krey Jacobsen og Ingrid Finvåg, Bodø2024/Parkenfestivalen

Kasse: Jørund Tingved, frivillig Parkenfestivalen

Ungdommene fikk omvisning av festivalområdet sammen med prosjektleder. Foto: Bjørn Nikolas Rognså 

Unik ungdomsmedvirkning

- Når man skal lage festival må man alltid planlegge ut fra sin målgruppe, eller sitt publikum. Hjertebank er så heldig at målgruppen har vært en aktiv part årevis før festivalen går av stabelen. Vi trenger ikke gjette hva ungdom ønsker seg - vi vet!

Det er en privilegert situasjon når Hjertebank sin målsetning er å være en festival av, for og med ungdom, avslutter Stian A. Olsen, festivalsjef for Hjertebank.

Samfunnsløftet

Hjertebank og UNG2024 gir en ny boost til Bodøs kulturliv, med et sterkt fokus på viktigheten av ungdomsmedvirkning i kulturprosjekter. Festivalens suksess lover godt for fremtidige arrangementer og setter en ny standard for hvordan ungdom kan være med på å forme sin egen kulturelle hverdag.

Hjertebank har allerede sikret seg støtte til gjennomføring i 2025 og 2026 gjennom Samfunnsløftet. Denne støtten bidrar til at et viktig kulturtilbud for ungdom videreføres også etter kulturhovedstadsåret. Dette initiativet er et klart signal om at ungdommens stemme og engasjement er verdsatt og nødvendig for å bygge et dynamisk og inkluderende kulturliv i Bodø.

Forrige
Forrige

Forskningsgruppe om effektene av Bodø2024: – Kan bli en milliardsuksess for kommunen

Neste
Neste

Presenterer nordnorsk musikk til internasjonal musikkbransje