Økologisk økonomi: – Burde vært pensum allerede fra barneskolen
Pilotprosjektet er inne i sitt andre år som valgfag når Bodø2024 møter elevene fra «Økologisk økonomi 2» på Bodø videregående skole. – Ettertraktet kunnskap på arbeidsmarkedet, mener lektor Ingvill Kalvik.
Stor interesse for sosial bærekraft
Et av fokusområdene i pensum er HMS og rettigheter som fremtidig arbeidstaker. En viktig vinkling, ifølge elevene selv. Fokus på psykisk helse og rettigheter i arbeidslivet motiverer, fordi elevene vet bedre hvilke rettigheter de har når de begynner å jobbe etter endt utdanning.
– Elevene har lært om HMS fra både arbeidsgivers og arbeidstakers perspektiv. Vi har jobbet med FNs 17 bærekraftsmål og økologisk økonomi i forhold til bedriftenes tredelte bunnlinje. Det vil si å ta vare på de ansatte i bedriften, lokalsamfunnet rundt, ikke forurense miljøet rundt bedriften og ta vare på økonomien i bedriften, forteller lektor Ingvill Kalvik.
FNs bærekraftsmål
Den sosiale delen av bærekraftig utvikling handler om å sikre at alle mennesker får et godt og rettferdig grunnlag for et anstendig liv. Menneskerettighetene er det viktigste utgangspunktet for dette.
Utdanning, anstendig arbeid, likestilling, kulturelt mangfold og et godt helsetilbud er bare noen av områdene som berøres. Sosiale forhold sier dermed noe om hvordan mennesker har det i et samfunn, om de får oppfylt rettighetene sine, og om de har mulighet til å påvirke egne liv og samfunnet de lever i.
-Nå vet jeg hva jeg kan kreve av en arbeidsgiver, sier elev Andrea Iversen (18)
Lokale bedriftsbesøk
Klassen har vært på bedriftsbesøk hos flere lokale aktører som EGNA, Quality Hotel Ramsalt, Molobyen Utvikling og Event 4B. Her har elevene fått innsikt i hvordan de forskjellige bedriftene tilnærmer seg bærekraftige tiltak i praksis.
En av besøkene var hos Belinda Gjerstad Bergli, medeier og daglig leder i i Event 4B, og driver av Lille Kjøkken Bergli. Belinda går faget Bærekraftige matopplevelser på Nordland Fagskole, og engasjerer seg sterkt i bærekraftig matproduksjon.
– Elevene var definitivt nysgjerrige, og lurte på hvordan jeg kan leve bærekraftig økonomisk på dette, sier hun. Du ville blitt overrasket over hvor enkelt det er å lage matvarer selv. Kjerne smør, yste ost eller fermentering. Det krever kun den ekstra halvtimen du ellers ville brukt på Netflix.
– Hvilke tips har du til folk flest, når det gjelder matvaner?
– Dyrk din egen mat og få deg egne høns. Du trenger ikke mye plass for å dyrke selv. Unngå matsvinn. Det er utrolig mye som kan kombineres av matrester. I en dyrtid er det mye å spare på slike grep i hverdagen, forteller hun.
Relevant tematikk
– Faget burde være pensum helt fra barneskolen av, mener klassen. Det handler om en felles forståelse for hvordan ta vare på planeten vår.
Maline Sol Eivik (18) som også går studiespesialisering, er eneste eleven som har gått både Økologisk økonomi 1 og Økologisk økonomi 2.
– I fjor valgte jeg faget fordi det komplimenterte resten av studiene mine. I tillegg var det spennende å prøve noe nytt. I år er dermed pensum mye lettere å relatere til, samtidig som at man kjenner på den faglige utviklingen. Man begynner forstå sammenhengen i hvordan verden fungerer.
– Jeg har lagt til en veldig variert undervisning som består av forelesninger, filmer, podcaster, gruppearbeid og bedriftsbesøk, sier Ingvill Kalvik.
Klassen mener at økologisk økonomi bør være tilgjengelige for alle på videregående, fordi tematikken er så relevant. Elevene i klassen har veldig varierte studiebakgrunner som helse og oppvekst, til tømrerfag, maritime fag og studiespesialisering. Alle burde lære mer om bærekraftige tiltak, avslutter de.
Hvorfor velge økologisk økonomi?
– I dette faget kan elevene tilegne seg viktig kunnskap om bærekraftig drift av bedrifter, noe som kommer til å bli veldig viktig for framtidens bedrifter. I en verden der vi må gjøre endringer for hvordan vi lever våre liv og driver bedrifter, vil kunnskap om økologisk økonomi, sirkulær økonomi og bærekraft bli etterspurt av myndigheter, bedrifter og samfunnet. De som har denne kunnskapen vil bli ettertraktet på arbeidsmarkedet, avslutter lektor i Økologisk økonomi, Ingvill Kalvik.
Skoleåret 2023/24 er første året for Økologisk økonomi 2, mens Økologisk økonomi 1 ble undervist første gang i 2022/23. Elevene etterlyser konkret pensum, naturlig nok, og allerede nå er det lærebok for faget fra neste skoleår.
Ove D. Jacobsen ved Nord universitet og Tarjei Eck Hansen ved Bodø videregående skole har ferdigstilt pensum for Økologisk økonomi 1. Samtidig har forfatterne startet med lærebok også for Økologisk økonomi 2 som blir klart før neste oppstart av programfaget.
Kontakt
Professor Ove D. Jakobsen
Prosjektkoordinator for økologisk økonomi, Bodø2024
+47 415 02 991
Epost: Ove.Daniel.Jakobsen@bodo2024.no