Kaffekjeler blir til begerblad

Bodø2024 besøker utendørsanleggene til RE innovasjon for å være vitne til hvordan multebærplantene blir til ved hjelp av brukte kaffekjeler, oljetønner, tørkestativer, kavler og mye annet. Det blir sveiset, banket, skrudd og løftet – alt for å fullføre multebærskulpturene før de blir belyst og finner sin plass i bybildet.

Billedkunstneren Hege Gundersen står ved kavler som ble funnet på kysten. Disse blir til multebærskulpturer.
Alle foto: Arina Karbovskaya

Sammenligner med regnskogen

Dette er avslutningen på den tredje workshopen som billedkunstneren Hege Gundersen sammen med arkitekten Ole Selvær og de to smedene Valter Eriksen og Åge Ørsland holder. De har alle ulik bakgrunn, men de har kommet fra fjern og nær for å arbeide med et felles prosjekt som har som mål å rette oppmerksomheten mot et viktig spørsmål: Hva skjer med denne himmelske smaksbomben - multen - når klimasonene endrer seg? Multebærets helse og forekomst kan være en viktig indikator på konsekvensene av klimaendringene. Den vokser i myrer og våtmarksområder som trues fra flere hold. Klima- og miljøforskere sammenligner ofte myrene i Norge med regnskogen.

Smedene Åge Ørsland (t.v.) og Valter Eriksen monterer “frukten” på “stilken”. Begerbladet er laget av en gammel kaffekjel.


I kunstprosjektet, med arbeidstittelen LYSKRAFT, lar Hege Gundersen multebærplanten og dens usikre framtid være inspirasjonskilde til å utforske dette spørsmålet.

- Den arktiske faunaen er sårbar og kompleks. Det er en ressurs vi må ta godt vare på, slik at ungene kan få seg ei…ahhh… krumkake med Multebærkrem, sier Hege Gundersen, kunstnerisk leder for LYSKRAFT.

En mystisk opplevelse

Når vi spør prosjektlederen om hennes erfaringer med å jobbe med dette storskalaprosjektet som snart er klart til lyssetting, svarer Gundersen:

- Jeg synes det er spennende med et tredimensjonalt prosjekt. Plutselig blir disse multebærene levende. Man kan kjenne på energien i dem. Jeg får gåsehud, fordi jeg føler at ting begynner å ta form og bli til seg selv. Det er en ganske mystisk opplevelse.

Hege Gundersen kutter og skrur på metall som til slutt blir til multebærblad.

Prosjektkollegaene synes at deres innsats har vært vellykket, og de har hatt glede av å jobbe som et team:

– Det har vært spennende å jobbe sammen og se om vi klarer å skape noe sammen på tross av de forskjellige formspråkene som vi har med oss, sier Åge Ørsland. Det har vært givende både for prosjektet og oss som individer, legger han til.

Arkitekten Ole Selvær sjekker om kavlene har formet et multebær.

Det smies, bankes, kuttes og skrus sammen før man kan se og kjenne på de tredimensjonale multebærskulpturene som kvartetten Ole Selvær, Valter Eriksen og Åge Ørsland med Hege Gundersen i spissen produserer.


Hege Gundersen jobber ofte med prosjekter som involverer arktisk natur og dyrearter. Miljøengasjementet kommer frem, direkte eller mer sublimt, i et figurativt uttrykk. Med sin konseptuelle bakgrunn tar hun i bruk et bredt register av teknikker og materialer. 

Etter 3 år på Kunstskolen i Kabelvåg, har hun hovedfag i visuell kommunikasjon fra Kunst- og Designhøgskolen i Bergen og etterutdanning i pedagogikk. I tillegg å drive sin egen kunstneriske virksomhet, jobber hun ved Nord universitet og Bodø kulturskole. Gundersen tar også andre oppdrag innen kreative og skapende prosesser.


Det er mange som bidrar i dette kunstprosjektet i tillegg til Bodø2024, blant andre: Renovasjonsselskapet Iris Salten og Norsk Gjenvinning har gitt tilgang til innsamling av skrapmetall, Vegar Selvær på Selvær og Torfinn Henriksen på Røst har samlet inn kavler fra fiskeindustrien, Bodø Kommune har gitt prosjektmidler, RE innovasjon og BEKO industriverksted har gitt gode leiepriser, Alv Eriksen har bidratt med tømrerarbeid og Nora Paynter Gundersen med konsulenttjenester.

Forrige
Forrige

Er du mellom 15-30 år og fotointeressert?

Neste
Neste

Stine (37) har designet Bodø2024-genseren