Ga ut albumet «Finnmark Fantasia» og fant Asia: Nå blir det konsert

John-Kåre Hansen mener at man utvider den kreative horisonten ved å reise. Alle foto: David Engmo.

Under en tur til Tokyo i regi av Bodø2024 og EU-Japan Fest, traff jazzgitarist og altaværing John-Kåre Hansen den japanske shakuhachi-mesteren Akihisa Kominato. Den 21. november tar de resultatet til Bodø når verdens nordligste jazzmusikk møter japansk tradisjonsmusikk.


– Det navnet hadde opprinnelig ingenting med Asia å gjøre, egentlig, ler Hansen.

Bodø2024 møter artisten på oppdrag i Tromsø, to uker før konserten finner sted på Sinus i Bodø. I en hotell-lobby fylt med dresskledde konferansedeltakere forklarer den skjeggete jazzmusikeren konsertens tittel.

– Det startet egentlig som en spøk da jeg skrev søknader om å reise til Japan. Plutselig oppdaget jeg ordet «Asia» i tittelen på albumet mitt, og tenkte først at det ble litt for tullete. Men etter hvert ga det mer mening, med ordet «fant», også, forklarer han.

 

Møtes tre dager før konsert

For det var nettopp det som skjedde. Etter utallige Google-søk kombinert med hyppig bruk av sitt internasjonale nettverk fant altaværingen Akihisa Kominato: Den japanske fløytisten som om 14 dager legger til et ekstra element i «Finnmark Fantasia»-materialet. Live på konsert. Allerede består bandet av Hansen selv på gitar, Martin Vinje på keyboard og Jonas Karlsen på trommer. Trioen skal for første gang spille med Kominato tre dager før konserten finner sted.

– Når jeg skriver musikk, kan jeg ofte høre det for meg. Men det blir alltid mye bedre når jeg faktisk hører det i virkeligheten. Jeg har aldri opplevd det motsatte – det kan bli annerledes, men det er ikke nødvendigvis noe negativt i jazzverdenen hvor vi ofte søker etter det usikre og nye. Basert på erfaringen min kommer dette til å bli helt fantastisk, men mer enn det vet jeg ikke enda, sier han.

En allsidig mester

Han beskriver «Finnmark Fantasia»-skiva som elektronisk-basert jazz, og mener konserten vil kunne treffe et bredt jazzpublikum. Han forteller at Kominato er en såkalt mester innen japansk tradisjonsmusikk, men at han også er en allsidig musiker som mestrer flere sjangre, blant annet jazz og improvisasjon.

– Jeg håper og tror at han gleder seg til å improvisere og bare spille med musikken som allerede finnes der, med sitt uttrykk og sin stemme, sier Hansen.

Urbefolkninger møtes

Under research-arbeidet ble altaværingen også tipset om å kontakte den Tromsø-baserte japaneren Kanako Uzawa Wikström: En kvinne av aino-folket, urbefolkningen i Nord-Japan. Hansen er selv samisk, og ble derfor interessert i å utforske likheter og ulikheter mellom urbefolkningene.

– Jeg kontaktet henne i utgangspunktet for å finne musikere i Japan, men jo mer vi pratet ble det tydelig at vi har noe å formidle – sammen, sier han.

Wikström var nemlig på leting etter noen å samarbeide med innen dans og performance-kunst, og Hansen var derfor raskt på tilbudssiden om et samarbeid: «Det hørtes dritspennende ut», sier han og trekker frem koblingen mellom aino-folket og samene i Norge. Wikström har reist verden rundt og møtt urbefolkninger som ikke er så ulik den hun kommer fra selv.

– Vi har rett og slett laget en forestilling som gjennom min musikk og hennes dans og poesi formidler hennes reise og utforsker samtidig en sammenligning mellom urbefolkningene, sier han.

– Aino er blant annet et eget minoritetsspråk, og er en folkegruppe som ikke ble anerkjent av Japan før i 2011. Det er mye urett som er blitt gjort mot Aino-folket av den japanske stat, hvis vi skal ta en negativ sammenligning med samene i Norge. Det er en lang vei til forsoning der også vil jeg tro. Det vil gi et godt innblikk i Aino-folket, som jeg håper vil være et interessant møte for publikum, sier han.

- Som på et japansk fiskemarked, sier Hansen under fotograferingen i Tromsø.

Reisens verdi

Han beskriver prosjektet som har fått navnet «Seeds in the Wind: Searching Diasporic Indigenous Identity» som et bonusprosjekt i det hele: «Man skal liksom ikke være blind når man går på en vei og ser etter noe, fordi plutselig finner du noe helt annet som man ikke visste at man var på jakt etter».

– Det er helt fantastisk at stiftelser som EU Japan-fest eksisterer. At man får muligheten til å reise og oppleve andre kulturer skal ikke undervurderes. Poenget med at det for eksempel finnes kunstnerboliger verden over er jo ikke for at man skal utøve kunst i varmere omgivelser eller noe sånt, det er jo for å komme seg bort fra der man vanligvis er. Få inspirasjon ved å oppleve andre kulturer og samtidig få et blikk på «hjemme», utenfra. Du skal ikke være mange dager borte før du begynner å se på der du kommer fra med et annet blikk, sier han og understreker verdien av kulturutveksling på tross av landegrenser.

– Og verden er superinteressert i kultur som kommer fra nord. En gang i Tyskland ble jeg introdusert som verdens nordligste jazzmusiker, ler han.

 

Dobbelkonsert

Performance-forestillingen av Wikström og Hansen er en del av en dobbeltkonsert, hvor andre del: «HEAR THE DANCE, SEE THE MUSIC» byr på en sammensmelting av lyd, bevegelse og unike visuelle elementer med den anerkjente trompetisten Marius Gjersø og Maiko Nishino, en fremragende danser kjent som den tidligere hoveddanseren i Den Norske Opera & Ballett.

Forrige
Forrige

The Slow Adventure: Se bildene

Neste
Neste

Premiereforestilling for Bodøs nye kulturfestival