Internasjonalt danseprosjekt koreografert av 22 år gammel bodøværing

Øien oppmuntrer danserne til å gjøre sine egne tolkninger av åpningsscenen. Alle foto: David Engmo.

«De(con)fining» er koreografert av Pernille Øien, og blir hennes hittil største prosjekt. Danseforestillingen bringer sammen norske og maliske dansere akkompagnert av Håvard Lunds originale komposisjon og musikalske fremføring. Om to uker er det premiere – i Østerrike.


– Okei, nå skal vi øve på starten. Det er kanskje litt klisjé, men jeg kaller det "The battle of the unheard voices". Utforsk hva dette kan bli, sier Pernille Øien sittende på en stol midt i dansestudioet.

Moderne dans

Torsdag formiddag er Øien og danserne Aasa Frøystein, Kadidja Tiemanta og Katherina Jitlatda Horup Solvang samlet på Pias Ballettstudio i Bodø. Det moderne dansestykket gir utøverne rom til å være abstrakte i sin improvisasjon, og er tenkt til å gi et innblikk i det å ha noe på hjertet, forteller koreografen.

– Å virkelig ha noe man sitter inne som man vil få ut, og å få sjansen til å få ut. Hvordan møter vi andre i den følelsen? Er vi åpne for å innse at andre sitter med samme følelse, eller er vi isolert i vår egen lille kamp? spør 22-åringen.

Den maliske danseren Kadidja Tiemanta.

Takknemlig for muligheten

Det unge talentet ble hyret inn av Bodø2024 til å både koreografere og produsere danseforestillingen. «En bekreftelse på at jeg har noe som er attraktivt å ha med i et prosjekt», forteller Øien. Hun er takknemlig for muligheten, og beskriver prosjektet som sitt største så langt. I tillegg byr det på mange «første».

– Det er for eksempel første gang jeg koreograferer en forestilling som skal vises i et annet land. I tillegg er det første gang jeg samarbeider med en musiker!

Internasjonal skala

Det er nemlig Håvard Lund som lydlegger den internasjonale forestillingen som settes opp i både Østerrike og Norge. «De(con)fining» er en del av et kulturutvekslingsprosjekt som forener europeiske og afrikanske land gjennom kunst og kulturformidling. Nettopp det appellerte til koreografen.

– Det er kjempetøft å ha en plattform hvor jeg både kan jobbe med noen jeg kjenner fra før og hente de opp til Bodø, og samtidig jobbe med noen jeg sannsynligvis aldri ville ha jobbet med om det ikke var for dette prosjektet.

Basert på tekst

Teksten som danseforestillingen er basert på: «Rájiid(haga)», er et samarbeidsverk av norske Kathrine Nedrejord og maliske Salimata Togora. Også i dansekompaniet er Mali representert med Kadidja Tiemanta. Øien forteller at koreografien tydeligst baserer seg på teksten ved at det er «En samtale».

– Danserne snakker med musikeren, publikum og seg selv. Det er flere ting i teksten som har inspirert dansen, uten at jeg nødvendigvis tror folk vil forstå koblingene. Men jeg har for eksempel brukt noen ord eller en stemning og tenkt: «Hva trigger det i kroppen min, og hvordan vil det ordet se ut som en bevegelse?».

Katherina Jitlatda Horup Solvang, Aasa Frøystein og Kadidja Tiemanta.

Vekke følelser hos publikum

Den unge bodøværingen gikk på videregående skole ved den «Kungliga Svenska Balettskolan» i Stockholm og har en bachelorgrad i jazzdans fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun håper at koreografien bak «De(con)fining» vil vekke følelser hos publikum, uten at de helt skjønner hva det er som gjør det.

– Det kommer vi til å få til, sier hun.

Premieren i den østeriske kulturhovedstaden, Bad Ischl går av stabelen den 12. oktober. Tre dager senere vender Øien og kompaniet hjem til Svømmehallen scene.

Forrige
Forrige

UNG2024: Dette skjer for ungdom i oktober

Neste
Neste

Fullt hus på Generation Barents