Gøril skal komponere et av Bodø2024s største arrangementer

Gøril Nilsen (29) er valgt som komponist for Midsummer Mischief. Foto: Jørgen Nordby

 

Gøril Nilsen (29) er valgt ut som komponist for Midsummer Mischief. Arrangementet er et av de aller største under Bodø2024-paraplyen og markerer starten på sommersesongen.


Bodø2024 har delt kulturhovedstadsåret inn i fem sesonger. Sommeren innledes St.Hansaften med en helt særegen markering av årstiden. Ved hjelp av sang, musikk, teater, visuelle effekter, mat og annen moro skal årets lyseste dag feires på en helt unik måte i Breivika, like utenfor Bodø sentrum.

Nå er en av de viktigste rollene besatt. Gøril Nilsen er nemlig hyret inn som komponist til arrangementet, som Bodø2024 håper vil samle mer enn 5000 mennesker.

- Stor stas

- Det er selvfølgelig stor stas å være en del av et så stort Europeisk Kulturhovedstadsprosjekt. Det som er spennende med dette prosjektet er å jobbe med lyd som skal leve ute i åpent landskap da dette er en forestilling som skal finne sted ute ved havet i Bodø. Det blir også veldig spennende å jobbe med kompaniet fra Manchester, Walk The Plank som står bak en unik kunstnerisk idé. 

Nilsen kommer fra Hammerfest og har de siste årene utmerket seg som både komponist, utøver og produsent. Hun er blant annet kjent som vokalist, gitarist, låtskriver og produsent for bandet I See Rivers. Hun jobber også aktivt med bedre kjønnsbalanse i norsk musikkbransje.

Hva er det du faktisk skal lage? 

- Min rolle vil være både musical director og komponist for arrangementet som har fått navnet Midsummer Mischief. Dette vil si at jeg både skal komponere musikk og gjøre musikalsk ledelse for prosjektet. Musikalsk ledelse kan for eksempel være å bringe inn lokale musikere eller lydmateriale fra artister, kor og lignende. Jeg skal altså få all lyd og musikk til å henge sammen gjennom hele denne store dagen. Hva jeg skal komponere skal få leve hemmelig enn så lenge. 

- Traff aller best

Hvordan jobber du materialet fram? 

- Jeg jobber ofte med produksjon og komposisjon samtidig, som passer godt ettersom jeg skal jobbe tett med kunstnerisk leder Liz Pugh og kreativ produsent John Wassell, som sitter i et annet land. Vi kommer derfor til å kommunisere lyd og bevegelse digitalt underveis i prosessen både i form av opptak og evt partitur. Det kan hende jeg gjør noe field recordings da deler av komposisjonen også vil bevege seg mot lyddesign. Det er nemlig det som er utfordringen, å ikke bare lage en fin komposisjon, men å skreddersy de ulike delene til elementer, karakterer og ikke minst stedet forestillingen skal utspille seg. 

Programsjef i Bodø2024, Henrik Sand Dagfinrud, er særdeles fornøyd med at Gøril Nilsen ville påta seg oppdraget.

- Gøril er en av de mest spennende komponistene og produsentene i Nord-Norge for tiden. Det var flere aktuelle kandidater, og Gørils profil og faglighet traff aller best til dette konseptet. Hun har vunnet en rekke priser for sitt arbeid så her er vi i de beste hender. Gøril har en distinkt og særegen stil som vil passe prosjektet godt. Og så tror jeg selve jobben blir interessant, i møte med et veldig kompetent internasjonalt kunstnerisk team.


Forrige
Forrige

Inviterer til folkefest i Glasshuset

Neste
Neste

Intervjuboksen vender tilbake til Bodø