Åpningskonserten: Et musikalsk brev til fremtidens barn

Balsfjordingen forteller at verket til åpningskonserten er en bønn til den kommende generasjonen. Foto: Erika Hebbert

 

Alexander Aarøen er en av tre unge, nordnorske komponister som har skrevet egne verk til åpningskonserten for Bodø2024. Aarøens «Aspirations» er i tillegg til et lengre konsertstykke, også den offisielle hymnen til den formelle åpningen av Bodø2024.


30-åringen fra Balsfjord er en utdannet jazzpianist og har en mastergrad i Filmmusikk fra Pulse College i Dublin. I 2018 vant han det prestisjetunge Steve Kaplan stipendet fra ASCAP etter hans arbeid med Hollywood Studio Orchestra på 20th Century Fox i Los Angeles.

En hymne på bestilling

Nå holder han til i Oslo og arbeider frilans som komponist og arrangør, i tillegg til å skrive for diverse artister og orkestre. Han forteller at han kjente på et slags prestasjonspress da han fikk bestillingen av Bodø2024 om å lage hymnen til den formelle åpningen.

– Det var en veldig enkel og grei bestilling: «Vi skal ha en hymne som er Bodø2024». Tja, tenkte jeg. Ikke noe press. Det er bare å gjøre som Beethoven med EU-hymnen «Ode to Joy», ler Aarøen.

– Men, nei. Det er helt meningsløst å nevne seg selv i samme setning som en gigant. Man må bare «detache» og gjøre sin egen greie. De ville ha en hymne på noen minutter, som også kunne utbroderes til et større konsertstykke, forteller han.

Aarøen har de siste årene arbeidet mest med komposisjoner til film og dans. Foto: David Engmo

Det at komponisten satt i Oslo da han skulle skrive et verk om, og til nord, var aldri et problem. Aarøen vokste opp i Nord-Norge, et lite stykke utenfor Tromsø, i det han kaller et «Ringenes Herre-landskap», omgitt av fjell og fjorder.

– Det vil alltid sitte i meg, i mitt indre landskap som er et produkt av minner og egen fantasi. Så der har jeg masse å ta av, forteller han.

Menneskets potensiale

Verket har fått navnet «Aspirations», som Aarøen selv beskriver som et symfonisk dikt som forsøker å fortelle en tredelt historie, spesielt rettet mot den kommende generasjonen. Den første delen handler om å finne en indre gnist, andre del om hvordan man skal bruke den, og avslutningsvis et portrett av menneskets potensiale hvis de bruker det de kan og jobber sammen.

– Det er et utopisk håp om at mennesker en gang kan finne enighet. En bønn til at folk ser potensialet og ønsker å høste av det. Mennesket har en utrolig kapasitet til å både skape og ødelegge, sier 30-åringen.

Øyeblikket

Komponisten arbeidet med hymnen i nesten tre måneder, og ble omsider fornøyd med resultatet.

– Det er ikke sånn at når man skriver musikk, at det bare daler ned geniale idéer hele tiden. Det er litt som å fiske, det biter ikke alltid. Men du kjenner det når det gjør det. Du ser det på fiskestanga, og snøret som beveger seg der nede i vannet. Den følelsen i prosessen når man oppdager at: «Oi, her er det noe». Det er derfor jeg holder på med dette, det øyeblikket. En reaksjon som skapende, om at dette kommer til å funke innenfor det jeg prøver å gjøre, forteller han.

Komponisten beskriver orkesteret i seg selv som et symbol på samarbeid og resultatet av det. Som et kor som går sammen for å formidle én stemme. Foto: David Engmo

På første rad

Aarøen har ikke hørt verkene til sine medkomponister til åpningskonserten, Joakim Rainer Petersen og Liv Andrea Hauge. Han forteller at han derfor ser frem til å delta på åpningskonserten som publikummer, han spiller nemlig ikke selv – og har full tillit til Arktisk Filharmoni.

– Jeg har en kollega som mener at dette er en veldig populistisk tanke, men hvis jeg kan gi publikum en god opplevelse, så er jeg fornøyd. Når jeg skriver konsertstykker ser jeg alltid for meg at jeg er en av dem blant publikum, på første rad. Og det blir jeg faktisk denne gangen. «Aspirations» blir bare spilt en gang, og da håper jeg det blir en kul opplevelse for publikum, avslutter han.


Forrige
Forrige

Offisiell overrekkelse til Bodø2024

Neste
Neste

Hans-Einar (16) fra Meløy vant - skal åpne utsolgt konsert